ارشيف منتديات عالم حواءارشيف منتديات عالم حواء

العودة   ارشيف منتديات عالم حواء > القسم العام > الجمال والأناقة > ركن الأزياء وتجهيز العروس
المنتدى البحث المشاركات الجديدة التأشير على جميع الاقسام بالمشاهدة

أدوات الموضوع البحث في هذا الموضوع طريقة عرض الموضوع
قديم 16-08-2004, 17:00   1
Jane_blond6
عضوة نشيطة
التسجيل 06-06-2004
البلد : Egypt
المشاركات 199

السلام عليكم

اخواتى العزيزات انا كتبت الموضوع دى و مش عرفة لو هو مكرر و لا لا علشان كل وحدة هتجوز ***** **** تلاقى هنا كل الى هتحتاجة من تجاربكم فى العناية بالبشرة و الشعر و الجسم و الموضوع دى لكل البنات الى لسة مش هيجوزوا و الى مقبلين على الزواج و المتزوجات علشان نفيد بعض كلنا لانى اعتقد ان برنامج العناية بتاعك يختلف و انتى بنت عن لما تكونى هتتجوزى و ياريت كمان لو حد كان عندة مشكلة معينة يعنى مثلا مثلا الكوع و الركب و المنطقة الحساسةغمقين تقول حلتها ازاى و استخدمت اية؟ و كمان عملت Make-up عند مين ؟ ( سواء كنتى فى الامارات - السعودية البحرين - مصر - لبنان - ليبا - قطر )
عشان كل البنات يستفيدوا من كل البلاد و منعملش نفس الموضوع بس لكل بلد هيبقى كتير اوى فا هنجمعهم هنا هقولكوا تانى باختصار المطلوب

1- برنامج العناية بتاعك للبشرة - الشعر - الجسم

2- لو كان عندك مشكلة معينة زى السواد فى الركب و الكوع او هلالات سودا او حب الشباب
او شعر زائد كتير عملتى اية عشان تحليها؟

3- اسم خبيرة التجميل الى اهتمت ببشرتك و عملتلك ال make-up بتاعك

4- هل روحتى مركز تجميل ( اسمة و العنوان)

5- اشترتى منين فستان الفرح او عملتى تفصيل عند مين؟

بس ممكن تكون الاسئلة كتيرة

بس صدقونى لو هتعرفوا اد اية من البنات هيستفيد من الموضوع دى مش هتبخلوا ***** **** عليهم باى حاجة و لكم منى جزيل الشكر

Jane_blond6 غير متواجد حالياً   اضافة رد مع اقتباس
قديم 16-08-2004, 17:19   2
وسامي
عضوة فعالة

الصورة الرمزية الخاصة بـ وسامي
التسجيل 21-07-2003
البلد : عماااااار يا كويتناااااااااااااا
المشاركات 351

-? Hi.jane-blond6 why you dont mention kuwait
even kuwait have abride and they take care about they body and faces
and they have more experience about these reporter

Thake you my dear and congratulation

وسامي غير متواجد حالياً   اضافة رد مع اقتباس
قديم 16-08-2004, 20:58   3
elms
عضوة مميزة

الصورة الرمزية الخاصة بـ elms
التسجيل 07-07-2004
البلد : في هالدنيــــــــــــــا
المشاركات 697

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مشكورة اختي على هالفكرة وان اضم صوتي لصوتك واتمنى من احد الاخوات الخبيرات ان تجمع كل مايخص المكياج وفستان العروس والاسواق ....باختصار كل شيءيخص العروس ولكم مني كل تحية وتقدير.
بالنسبة لي أنا من السعودية وترتيباتي للزواج كانت كالاتي.

1-رحت لافخم الاماكن لاطلع على الجديد من حيث اللون والموديل بالنسبة لفستان الزفاف واخذت مايناسبني من افكار ونفذت الفستان عند محلات تعمل فساتين الزفاف بمبلغ معقول ويناسب ميزانيتي وللامانه طلع الفستان رائئئئئئئئئئئع
وحمدت الله وشكرته.

2-بعد ذلك بدأت اشتري اقمشة لفساتين السهرة من مجمع الشرق لانه بصراحة يضم احلى واروع الاقمشة وهي اربعة احدهم فخم شويتين لاني خليته للملكة رغم ان الملكة كانت بسيطة جدا والثلاثة الباقين للمناسبات ( ملاحظة) حبيبتي لازم تدوري السوق اولا لمعرفة الالوان الدارجة وتطلعي على كتالوجات لاخذ موديلات حتى تكون لديك فكرة وتصور للفستان قبل تفصيله واهم شيء خذي مايناسبك من الالوان والموديلات.
3-بعد كذا بدأت اشتري ا لملابس الداخلية واخذت ثلاث اطقم رائعة وقمة في الذوق ماراح تصدقوا من وين ....للمعلومية زرت اولا لاسنزا ونعومي ثم اتجهت إلى مركز اليمامة وبدأت ابحث وانقب حتى عثرت على هالاطقم الروعة وللمعلومية لقيت نفس الاطقم في محلات كبيرة وباسعار مضاعفة.
الحين انا تعبت من الكتابة....... المرة الجاية اوعدكم اكمل تفاصيل جولتي واعدادي لزواجي تصبحون على خير

3- :24: :24:

elms غير متواجد حالياً   اضافة رد مع اقتباس
قديم 17-08-2004, 00:30   4
Jane_blond6
عضوة نشيطة
التسجيل 06-06-2004
المشاركات 199

السلام عليكم

اهلا اختى وسامى انا اسفة جدا و**** حبيبتى عارفة مش كان قصدى خالص حاولت اجمع كل البلاد بس اكيد انا قصدى فى النهاية كل البلاد العربية و على فكرة و**** انا بحب الكويت لانى اعرف ناس فى كتير كويسيين اوى و بكرر اسفى تانى و انا عرفة جدا طبعا انكوا كويسيين اوى من ناحية العناية بالبشرة و الشعر و الجسم و ***** **** مستنيا منك برنامج عناية جميل كدة زيك

و انا اسفة جدا جدا جدا جدا جددددددددددددددددددددددددددددد دددددددددددددددددددددددددددداا ااااااااااااااااااااااااااا

الاخت elms جزاكى **** خير و فى انتظار الباقى منك ***** ****:24:

قديم 17-08-2004, 05:40   5
الرعبوب
عضوة جديدة
التسجيل 04-12-2003
المشاركات 37

الله يعطيكم العافيه ويجزاكم خيييير

فعلا موضوع مفيد جداااا

ياليت الاخوات يتفاعلون مع هالموضوع

لأن هناك الكثير من الفتيات خاصة المقبلات على الزواج بحاجة

الرعبوب غير متواجد حالياً   اضافة رد مع اقتباس
قديم 18-08-2004, 16:41   6
Jane_blond6
عضوة نشيطة
التسجيل 06-06-2004
المشاركات 199

لا حول ولا قوة الا ب****

و**** ما كنت اتوقع كدة خالص منكم

ناس كتير جدا قراة الموضوع و مفيش حد رد

قديم 19-08-2004, 00:18   7
بمبة المفترسة
محررة في عالم حواء

الصورة الرمزية الخاصة بـ بمبة المفترسة
التسجيل 24-04-2004
البلد : الرياض
المشاركات 1,381

انا بقولكم تجربتي بالنسبه للعنايه بالجسم
استخدمت بودره جناين للركب والاكواع خفت السواد بس ماراح ولحد الان مستمره بس زودت علي بودره جناين زبادي ونشاء وعسل وحليب بودره واحس انه بيخف *****الله
وبالنسبه للمناطق الحساسه والابط استخدمت مقشر من كلينيك وبيض المنطقه والله ومارجعت يعني خلص وانقطعت عنه ولحد الان المناطق الحساسه بيضاء (بس تراني من اول ماكنت غامقه مره)
وبالنسبه لوجهي احط اقنعه طبيعيه يوم ويوم لا زبادي مع ليمون مره حلوه وقناع الحليب ومويه ورد وعلى فكره بشرتي دهنيه
بالنسبه للملابس شريت اقمشه عادي بس تحسفت والله لو اني شاريتها جاهز احسن والله التفصيل يقطع القلب وحبيت انصح كل الي يجهزون قبل ماتشترين اي شي امسكي ورقه وقلم واكتبي كل الي تحتاجينه وقسمي الفلوس علشان ماتتبهذلين بعدين
وانا بحط مكياجي بيوم زواجي عند وحده اسمها ام محمود سوتلي بروفه وعجبتني, مكياجها مثل اليسا رسمه العيون يعني و*****الله تضبطلي المكياج بيوم زواجي وافكر اروح اسوي تنظيف بشره عند مشغل لان فيني رؤؤس سوداء بانفي بس البنات خوفوني يقولون احيانا التنظيف يجيب حبوب يعني يمكن مااسوي شي انا والله بشره وجهي زينه وصافيه ومافيها مشاكل ماغير هالرؤؤس وش رايكم وش تنصحوني؟؟
وبالنسبه لشعر الزائد انا استخدمت نبات السعد ومانفع الا مع المناطق الحساسه ورجليني خف الشعر مرررررررررره بس بالنسبه للابط وايديني ماخف ابدا بس راح اداوم عليه ومستخدمته من زمان ولحد الحين ماطلع الشعر وماصارلي شي
اتمنى اكون افدتكم واذا تذكرت شي بجي اقوله

بمبة المفترسة غير متواجد حالياً   اضافة رد مع اقتباس
قديم 19-08-2004, 03:38   8
Jane_blond6
عضوة نشيطة
التسجيل 06-06-2004
المشاركات 199

السلام عليكم

اختى بمبة المفترسة جزاكى **** خيرا

بالنسبة للرؤؤس السودا او Black Heads فى 2 حل

1- فى زى لزقة كدة مش عرفة اسمها اية عندكوا المهم بتلزقيها على مناخيرك تقريبا 10 او 15 دقيقة بس لازم تكون رطبة يعنى على مناخير حطى مياة بس و بعد كدة شليها هتلاقى كتير كدة طلعوا بس هى بتوجع شوية صغيرين بس بصى للامانة فى بر نامج فى دريم بتقدمة امينة شلباية قالت بلاش تستخدموها لانها بتفتح المسام فا بتخليك معرضة اكثر لرؤؤس سودا يارب تكونى فهمتنى و قالت انها بتورح مع السنفرة و كمان اديت ماسك ليها عبارة عن خميرة + ترمس مطحون+ ماء ورد و قالت لو مرحتش روح لخبيرة التجميل تعملك نتواياج ( الى هى الطريقة التانية)

2- الطريقة التانية انك تروحى لخبيرة تجميل تعملك نتواياج و هى بتشلهم فى جلسة النتواياج بتعملك تقريبا حمام بخار فالمسام بتتفتح و تشيلها و بعد كدة بتقفل المسام

بالنسبة للكوع و الركب اعتقد بودرة جناين دى فى السعودية بس هقولك هى فى البرنامج اسمة ( اخر موضة) فى دريم 1 قالت على زى برنامج للمناطق الغمقة فى الجسم بس قالت لازم نستمروقت طويل

اولا السنفرة ( 2 فى الاسبوع )

معلقة و نصف ملح خشن
+ معلقة و نصف زيت زيتون
+ نصف لمونة

ثانيا: ماسك تفتيح( مرة فى الاسبوع )

3 لمونات
+ كوب لبن بودرة
+ شوية مياة لغاية لما يبقى ماسك

ثالثا: كريم ( مرة او مرتين فى الاسبوع)

نصف لمونة
+ نصف فنجان لبن سائل
+ 2 معلقة جسلرين سائل

انا عايزة منك حاجتان بس
ولا اسم المقشر من كلينيك
ثانيا طريقة نبات السعد لانى مش بعرف خالص اعملة

و جزاكى **** خيرا حبيبتى

اخر تعديل كان بواسطة » Jane_blond6 في يوم » 19-08-2004 عند الساعة » 03:47.
قديم 19-08-2004, 04:47   9
بمبة المفترسة
محررة في عالم حواء

الصورة الرمزية الخاصة بـ بمبة المفترسة
التسجيل 24-04-2004
البلد : الرياض
المشاركات 1,381

الله يعطيك العافيه اختي بس جربت اللزقات نفعتني بالبدايه بس بعدين ماصارت تروح بروح لمشغل يشيلونها لي *****الله وبشوف خلطاتك اذا المقادير متوفره بالبيت بجرب استخدمها

بالنسبه لسؤالك اسم المقشر (CLINIQUE SPARKL SKIN BODY EXFOLIATING CREAM)
وترى حاطين صورته بقسم البشره سوي بحث باسم مزيونه علبته دائريه وزرقاء والغطاء فضي وحجمه كبير
اما بالنسبه لطريقه نبات السعد اخذته من العطار وهو عباره عن عوادين واتوقع انه عندكم لان الي باعني ياه مصري وهو الي علمني الطريقه تاخذين مقدار ملعقتين تقريبا وتحطينها بمويه (اي مقدار) اربع كاسات او كاسين وتغلينه ثلث ساعه وبعدين تحطينه بالثلاجه واذا شلت شعر جسمك بالحلاوه على طول تحطين كمادات مغلي نبات السعد على المنطقه لمده ثلاث ايام وثلاث مرات باليوم واخذت هالطريقه من المنتدى و*****الله يخف الشعر واتمنالك التوفيق *****الله

بمبة المفترسة غير متواجد حالياً   اضافة رد مع اقتباس
قديم 19-08-2004, 09:43   10
نـ,,,ــرينا ~*~
محررة في عالم حواء
التسجيل 10-02-2004
البلد : جـــــــــــــــــــــده
المشاركات 1,374

فكره تجننن

ياليت البنات يفيدونا

لا إله إلا الله

سبحان الله وبحمده

سبحان الله العظيم

اللهم أغفر للمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات

ادعولي يا أخواتي بأن يفرج الله همي فأنا بحاجه إلى دعائكم
أدعو لابويه أن الله يشفيه وينصره على من حسده ولا يذكر الله

أخيرا لقيت حل للأبط ...
مراهــــــــقـــــــــــــه على حســــــــــــــــــــــاب من ؟؟؟؟؟
صينية الدجاج بالبطاطس شي خيييييييااااااال
اممممممممممممم بهارات تجنن ... جربو بإذن الله ما راح تندمون
سر طعم الباشميل بتاعي ...
المسامات تجارب وحلول
للي تعاني من مسامات الرجوووووووول ... بجد سرنا فضيحه خخخخخخخخخ
إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم
رجيم فضيع !!!!!!
أين نحن عن حب الله !!!

اللهم استرني فوق الارض وتحت الارض ويوم العرض

اللهم اكفني شر من أراد بي شرا اللهم رد كيده في نحره واجعل تدبيره تدميره

اللهم اكفني شر كل حاسد آآآآآآمين
نـ,,,ــرينا ~*~ غير متواجد حالياً   اضافة رد مع اقتباس

أدوات الموضوع البحث في هذا الموضوع
البحث في هذا الموضوع:

بحث متقدم
طريقة عرض الموضوع

الإنتقال السريع

الوقت المعتمد في المنتدى بتوقيت جرينتش .
الوقت الان » 19:31.

مواقع عالم حواء | اعلن معنا
جميع الحقـــوق محفــوظة لشبكـة مـــواقــــع عــالم حــواء

[الصفحة الرئيسية] [المنتديات] [الفتاوى الجامعة]